Rygsmerter – akutte og kroniske

Er du kommet i en situation, hvor du oplever rygsmerter pludseligt eller af kronisk karakter, kan du være helt rolig. Smerterne er ofte fuldstændig ude af proportion i forhold til den eventuelle skade du har påført dig. Ryggen er en af de mest robuste strukturer vi har i kroppen og det er videnskabeligt bevist, at vi kan fungere helt normalt og endda på elite sports niveau, selv med almindelige tilstande som diskus prolaps, stenose, spondylolistese, degeneration, frakturer, scheurmann og scoliose. Selv øget svaj, lige ryg og forskellig benlængde er almindelig og helt ufarligt. Læs mere om smerte og ovenstående tilstande her. Vi er alle skabt forskelligt og vores kroppe ser derfor forskellige ud og vi bevæger os ikke ens. Lige meget hvilken skade eller tilstand din krop er i på nuværende tidspunkt, er det vigtigste du selv kan gøre at respektere smerterne du oplever, mens du aktivt prøver at genvinde normal bevægelighed. Ofte når du oplever smerter vil der være bevægelser eller stillinger din hjerne vil betragte som “negative” og andre som “positive”. Det vil sige, at du selv kan lede efter de mønstre som din hjerne på nuværende tidspunkt tolker som negative og prøve at undgå at gøre disse, samtidig med at du laver de positive bevægelser. Mange vil gerne have at vide, præcist hvad der er årsagen til deres smerter, men det kan man desværre ikke, da smerter er mere komplekse end en enkelt årsag. Det bedste man som behandler kan tilbyde, er et kvalificeret bud samt en behandlingsstrategi. Der skal være positiv effekt af behandlingsstrategien indenfor kort tid og gerne indenfor den første behandling. Det er ikke noget der skal tage uger og måneder før du oplever effekt. De fleste af mine patienter, både af kronisk og akut karakter, får det væsentligt bedre (>50%) indenfor første konsultation. Jeg tager som behandler udgangspunkt i den nyeste viden og forskning, og jeg bruger en kombination af rådgivning, undervisning, smertefri manuel behandling og styrketræning i form af øvelser du laver i din dagligdag med vægt.

Her er et citat og en opsummering af hvordan jeg arbejder.

“Clinicians should not utilize patient education and counseling strategies that either directly or indirectly increase the perceived threat or fear associated with low back pain, such as education and counseling strategies that

(1) promote extended bed-rest or (2) provide in-depth, pathoanatomical explanations for the specific cause of the patient’s low back pain.

Patient education and counseling strategies for patients with low back pain should emphasize
(1) the promotion of the understanding of the anatomical/structural strength inherent in the human spine,
(2) the neuroscience that explains pain perception,
(3) the overall favorable prognosis of low back pain,
(4) the use of active pain coping strategies that decrease fear and catastrophizing,
(5) the early resumption of normal or vocational activities, even when still experiencing pain, and
(6) the importance of improvement in activity levels, not just pain relief.”

Ref.:
Delitto A, George SZ, Van Dillen LR, Whitman JM, Sowa G, Shekelle P, Denninger TR, Godges JJ. Low back pain. J Orthop Sports Phys Ther. 2012 Apr;42(4):A1-57. Epub 2012 Mar 30.

Der findes mange behandlingsstrategier og teoretiske tilgange når det gælder behandling af rygsmerter. I nogle af de strategier tillader man smerte under behandlingen. Det er efter min mening ikke den mest optimale tilgang og jeg arbejder i min tilgang uden smerter! Grunden til at jeg gør dette, er måden vores hjerne fungerer på. Man siger, at hjernen er plastisk hvilket betyder, at den er omformelig. Lad os antage hjernen er en klump modellervoks. Alt hvad du udsætter dig selv for, eller udsættes for af andre, er med til at definere hvem du er og hvordan du fortolker verdenen. Dette er af stor betydning når vi taler om smerte. Jo mere du oplever smerte, jo bedre bliver din hjerne til at producere smerte og netop af den grund ønsker jeg min behandling ikke at inkludere smerte. Det gælder både ved manuel behandling som ved træningsøvelser.

Her er et andet citat som guider mig i forhold til mine behandlingsvalg.

“Let’s think about the no pain, no gain road. People talk about pushing through the pain barriers. We don’t support this, although for some people there is no harm in vigorous exercise as long as they understand any pain that is provoked.

For example, some discomfort as you rehabilitate stiff joints and tight muscles is probably necessary.

But pain is a bit like love, joy or jealousy – have you ever heard of anyone pushing through the love or joy or jealousy barrier?

Maybe we should say, know pain, or no gain” Lorimer Moseley, PT, Professor of Clinical Neurosciences and David Butler, PT, Director of the Neuro Orthopaedic Institut

Om du har kroniske, akutte eller tilbagevendende rygsmerter, kan du blive helt smertefri igen. Dette gælder også selvom du har fået af vide af andre behandlere eller læger, at du skal lære at leve med dine smerter og at dine behandlingsmuligheder er udtømte. Vi ved nemlig nu, at smerte er et handlingssignal skabt af hjernen for at beskytte os mod, hvad hjernen tolker som værende farligt for vores velbefindende. Vi ved også, at hjernen hele livet kan lære såvel gode som dårlige mønstre. Den kan også tage fejl og der kan gå koks i systemet. Netop på baggrund af disse årsager, kan det ALDRIG udelukkes at du kan blive smertefri. Det er ofte en langvarig proces men gennem forståelse for hvad smerte er og en god behandlingsstrategi er der gode chancer for at du kan opnå en smertefri tilværelse. Har du brug for støtte og professionel hjælp til at guide dig på vejen, er du meget velkommen til at kontakte mig eller spørge mig om der er kolleger, jeg kan anbefale i et område nær dig.

Venligst

Simon Kirkegaard                                                                                             Smertespecialist                                                                                   Evidensbaseret Fysioterapeut

 

3 thoughts on “Rygsmerter – akutte og kroniske

  1. Tænker om du mon kan hjælpe mig …. Jeg har smerter i ryggen efter en arbejdsskade ( prolaps og nervesmerter – nerverne er blevet strukket for meget ved ulykken) jeg har gode perioder med smerter og dårlige perioder med stærke smerter og i de perioder meget begrænset bevægelighed. Jeg har trænet og trænet og gør det stadig, men har hele tiden smerter. Det begrænser mig ift. At være aktiv i længere tid / perioder. ( smerter på smertetærsklen er dgl ml 5-7 og over 10 i de dårlige perioder.

Leave a Reply